מה אפשר ללמוד מלוליין שיכול להשפיע על הדימוי העצמי שלנו? מה הקשר בין לוליין לדימוי העצמי שלנו ושל ילדינו?

מאת: רינת יונגר, מטפלת רגשית ויועצת זוגית

רוב המקרים של מתבגרים שהגיעו אליי לטיפול נוגעים בדימוי עצמי לא מאוזן, כלומר היו כאלה שחוו עודף בטחון עצמי והיו כאלה שסובלים מביטחון עצמי נמוך. בכל המקרים, חוסר האיזון המדובר גרם לתופעות התנהגותיות קיצוניות, בבית, בחברה, בלימודים ובכלל. במהלך הטיפולים עלה ללא כל ספק השפעת הקשר התקשורתי והאוירה בבית בין ההורים לילדים על כל המשתמע. ) לאחרונה סיימתי סדרת פגישות טיפול 1 במ', מתבגר בגיל העשרה. ג' בחור מוכשר מסוג של "מלך הכיתה", בן מסור להוריו ולאחיו, אך יחד עם זאת הוריו העידו עליו כי באופן מפליא נוהג בשליטה מוקצנת בחבריו ועקב זאת חווה קשיים חברתיים. תנועות 3כבר בפגישה ראשונה בשיטת ' בנפש', זיהינו את הקושי הנטוע בחיקוי דפוס ההתנהגות השטלתני של אביו, אותו מעתיק באופן נסתר ולא מודע למערכת היחסים עם חבריו. שורש הבעיה הסתבר כפחד שהתבטא באופן של דימוי עצמי גבוה, אשר הוביל אותו להתנהגות לא נכונה בחברה. מכאן, הדרך לפתרון הבעיה שבעטיה הגיע הפגישות, 11 לטיפול הוארה. במהלך המתבגר קיבל כלים מתאמים וייעוץ לשינוי הדפוס התודעתי מצד עצמו ,ומתוך כך, השתנה דפוס התנהגותו בחברה. ב"ה, מ' יצא מחוזק, רגוע ומחובר לעצמו. בעקבות הטיפול, מערכות היחסים בבית השתנו לטובה, לרבות מערכת היחסים בין הוריו שהשתפרה לאין ערוך ונוצרה הרמוניה משפחתית. ) ג', שהינה גם מתבגרת, הגיעה אליי 2 עם מצוקות ומחשבות אובדניות. למרות היותה נאה ובעלת כשרונות, חוותה דחייה חברתית. כתוצאה מכך, תפקודה בלימודים ירד ו"כבריחה מהמצב" הרבתה לישון ולהסתגר בחדרה. בתחילת הטיפול זיהינו את שורש הבעיה, הנובעת מחוסר ביטחון ודימוי עצמי שלילי. זאת ועוד, זיהינו אצל ג' חוסר איזון רגשי שנובע מפחד. גם שהיתה 'ילדה של אמא' מוכשרת וטובה, חוותה ביקורת וחוסר הכלה מצד אמה. ג' ניסתה בכל כוחה לרצות את אמה ואת בני משפחתה, על מנת לזכות ל'מילה טובה' ולקורטוב של יחס ותשומת-לב כדי להתקבל אצלם. מתוקף כך, ג' סיגלה דפוס התנהגותי של תלות רגשית סביבתית, כשכל תדמיתה תלוי ב: 'מה יאמרו עליי', 'מה יחשבו עליי' וכו'.
ג' קיבלה כלים, ייעוץ וליווי מתאימים, שסייעו לה להשתחרר מהתלות הסביבתית ומתוך כך "נפרדה" מכמויות עצומות של פחדים וחרדות, עצבות ותסכול שליוו אותה במשך שנים. ב"ה, נכון להיום ג' שלווה, רגועה מאי פעם, והחשוב מכל, מרגישה שלימה עם מי שהיא. מובן שהשינוי שחל אצלה השפיע באופן ישיר על תפקודה בלימודים והרגשתה בבית, בחברה ובכלל.
המקרה הזה כמו רבים אחרים מוכיח כל פעם מחדש את כוחה העוצמתי של שיטת תנועות בנפש' כמזור לקשיים רגשיים 3' בבניית איזון רגשי נכון לנפש בריאה, שמחה ומשוחררת. למטופלים הללו ערכתי איבחון בכתב ובע"פ באמצעות תשאול מכוון על פי שיטת טיפול ייחודית שלמדתי במשך שנים, כאשר במהלכן המשכתי לפתח ולייעל את שיטת הטיפול, המאפשרת להגיע לשורש הבעיה ולא לגעת רק בסמפטום. כמו-כן, שיטה זו מאפשרת בטווח זמן יחסית קצר יציאה שורשית מחושך לאור, ממיצר למרחב, והיא מתאימה למתבגרים, מבוגרים, נשים וגברים זוגות ומשפחות. אם-כן, מה אפשר ללמוד מלוליין? המשפיע החסידי ר' מענדל פוטרפאס, ממליץ ללמוד מכללי התנהגותו של לוליין, ההולך על חבל דק בגובה עצום ומגיע ליעדו. ראשית, יש להתאמן הרבה כדי לעשות. אבל ישנו כלל אחד, ראשון, אותו צריך לזכור לפני הכל., והוא: לא להביט למטה ולא לצדדים! לא להסתכל על הגובה העצום! לא לשים לב לכל הסכנות הנוראות האורבות! ללכת רק קדימה! להסתכל אך ורק על המטרה לאן צריך להגיע. לזכור אך ורק מה צריך לבצע, ולעשות בדיוק לפי הכללים בלי להביט ימין ושמאל. גם אנו. מוצאים עצמנו מהלכים על חבל דק עם עצמנו, עם ילדינו, עם סביבתנו. כך, לנגד עיננו מטרת העל: בריאות הנפש של ילדינו! ילדים שמחים ומאושרים! לכן, לא נסתכל לצדדים, לא נשווה, כי אחרת ניפול ונפיל… אלא נסתכל אך ורק ישר על מהותו וטובתו של ילדינו כמות שהוא, ללכת אתו צעד אחר צעד, יד-ביד, במטרה לבנות לו נפש בריאה.

נגישות